Ya'juj & Ma'juj

08 November, 2008

Bismillah…
Just nak share apa yang ana dapat bila baca buku “Ya’juj & Ma’juj Sudah Muncul di China?” karangan Syaikh Hamdi Abu Zaid (Anggota Penasehat Kerajaan Arab Saudi). Penulis telah melakukan kajian dan penelitian atas berbagai sumber, fakta, dan bukti otentik. Kemudian, dengan ‘ijtihad’ yang cukup berani, penulis telah membuat kesimpulan bahawa:

1. Dzulqarnain yang disebutkan dalam surah al-kahfi: 83 – 98 adalah Akhnaton, raja Mesir kuno yang terkenal.

2. Akhnaton sendiri merupakan anak kepada Firaun Amnahotab III yang tenggelam dalam laut Merah semasa mengekori Nabi Musa dan pengikutnya.

3. Dzulqarnain adalah yang dimaksud dengan lelaki beriman dari keluarga Fir’aun sebagaimana dalam surah Al’-Mu’min: 28 – 33.

4. Dzulqarnain adalah nabi yang diutus kepada rakyat negeri China

5. Tembok yang dibangun oleh Dzulqarnain saat ini masih wujud di Zhenhou, China

6. Ya’juj dan Ma’juj adalah penduduk Benua Kuda (benua Asia) yang hidup di wilayah China dan sekitarnya.



Awal buku ni menceritakan siapa sebenarnya Dzulqarnain (Anakhton) n bagaimana beliau berhijrah ke China. Jika melihat kepada ayat 40: 28 – 33, pastinya kita akan tertanya-tanya siapakah pemuda beriman di kalangan keluarga Firaun tersebut dan pastinya kita akan merasa hairan mengapa pembesar Firaun tidak mencadangkan kepada Firaun untuk menghukum pemuda tersebut malah Firaun sendiri hanya menerima kata-kata tegas pemuda tersebut tanpa ingin menghukumnya. Perkara ini amatlah bersesuaian dengan fitrah kebapaan yang terdapat pada diri Firaun tersebut terhadap anaknya, Anakhton aka Dzulqarnanin.

Penulis kemudian menceritakan bagaimana perjalanan Anakhton @ Dzulqarnain ke negeri China dan bagaimana beliau diutus kepada bangsa China (sebagaimana ayat dalam surah al-kahfi). Sangat seronok bila baca buku ni sebab kita belajar sejarah menggunakan al-quran.

Di akhir buku ini, penulis menghuraikan ciri-ciri bangsa Ya’juj dan Ma’juj. Penduduk Benua kuda (Ma’juj) yang dimaksudkan ialah penduduk Mongolia yang memang terkenal dengan kebengisan dan ketangkasan berkuda n bangsa kawasan-kawasan sekitarnya macam Pakistan, kygyrstan dll. If kita tengok balik fakta sejarah, kaum Mongol ni memang terkenal dengan keganasan dan kekejaman mereka. Sewaktu diperintah oleh raja Genghis Khan, mereka telah berbuat kerosakan di muka bumi ini dengan melakukan penjajahan dan pembunuhan termasuklah di bumi islam. Kaum Ya’juj (benua Asia) yang dimaksudkan pula ialah bangsa-bangsa macam Jepun, Korea Selatan, sekitar Negara China dll.

Mungkin setakat ni jelah kot yang dapat ana share. Untuk tahu lebih lanjut boleh r beli ke, pinjam ke buku ni. Tak rugi rasanya. Wajar2 saja penulis salah dalam membuat kesimpulannya kerana sebagai manusia biasa beliau juga tidak terlepas dari membuat agakan2 yang meleset. Wallahu a’lam.

0 comments: