Maafkan ana ukhti...

10 November, 2007

Semalam, waktu aku berjumpa murabbiyah, dia ada pesan padaku.. Katanya “Anti duk kat rumah tu tengok2kan akhwat ‘X’ ni. Mutabaahnye kurang memuaskan. Tahajudnya tak pas, tilawahnya pun sama tak pas” pesanan tu membuatkan aku terpaku. Terfikir diri yang kerdil ini… Apakah aku tidak memerhatikan akhwatku? Mana ukhwah yang disulam keimanan? Mana nasihat2 yang diperlukan akhwat tersebut? Mana pergi semangat saling mengingati antara akhwat? Aku terdiam lantaran tidak dapat menjawab persoalan-persoalan tersebut.. Ukhti, mungkin ukhwah kita masih belum sepenuhnya dilandaskan atas dasar keimanan dan keikhlasan kepadaNya. Mungkin ukhwah kita adalah berlandaskan keduniaan, gelak tawa dan keseronokan semata.. (Na’uzubillah) Hamba mohon ya Allah, satukan hati-hati kami.. moga ukwah yang terbina benar2 atas dasar keimanan dan ketaqwaan kepadaMu demi meraih keredhaanMu ya Allah . Ana menyeru semua akhwat agar kita mengikhlaskan kembali niat kita. Indahnya ukhwah yang dibina jika ianya dibina atas dasar keimanan dan sama-sama mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran… jadi buat ukhtiku, maafkan aku kerana alpa dan lalai untuk menasihatimu.. moga selepas ini, ukhwah kita semakin mantap… amiin…

0 comments: